Triple P ist eines der wenigen Elternprogramme auf der Welt, das auf Forschung basiert und dessen Wirksamkeit überprüft wird. Das bedeutet, dass es evidenzbasiert ist. Seit über 40 Jahren wird international zu Triple P geforscht, die Evidenzbasis wächst kontinuierlich.
Es gibt mittlerweile mehr als 410 Evaluationsstudien, darunter 190 randomisierte Kontrollgruppenstudien, die zeigen, dass Triple P für die meisten Familien funktioniert – und sich in verschiedenen Kulturen, sozio-ökonomischen Gruppen und Familienstrukturen als wirksam und hilfreich erweist.
Im Folgenden haben wir einige Forschungsergebnisse zusammengefasst. Weitere Informationen und Ergebnisse finden Sie unter: https://pfsc-evidence.psy.uq.edu.au/
Nowak, C. & Heinrichs, N. (2008). A comprehensive meta-analysis of Triple P - Positive Parenting Program using hierarchical linear modeling: Effectiveness and moderating variables. Clinical Child and Family Psychology Review, 11, 114-144.
Hahlweg, K. & Schulz, W. (2018). Universelle Prävention nach 10 Jahren aus Sicht der Mütter, Väter und Jugendlichen. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 47(1), 1-15
Sanders, M.R., Ralph, A., Sofronoff, K., Gardiner, P., Thompson, R., Dwyer, S., & Bidwell, K. (2008). Every Family: A population approach to reducing behavioral and emotional problems in children making the transition to school. Journal of Primary Prevention, 29, 197-222.
Sanders, Matthew R.; Clague, Denise; Zając, Tomasz; Baxter, Janeen; Western, Mark; Chainey, Carys et al. (2024): Parenting, Child Maltreatment, and Social Disadvantage: A Population-Based Implementation and Evaluation of the Triple P System of Evidence-Based Parenting Support. In: Child Maltreatment, 10775595241259994. DOI: 10.1177/10775595241259994.
Nyssing, C. (2024): Prävention in den Hilfen zur Erziehung stärken im Landkreis Osnabrück. Hg. v. Bertelsmann Stiftung. Online verfügbar unter https://www.bertelsmann-stiftung.de/de/publikationen/publikation/did/abschlussbericht-praevention-in-den-hilfen-zur-erziehung-staerken-im-landkreis-osnabrueck.
Eisner, M.; Ribeaud, D. (2008). Wie wirkt Frühprävention von Gewalt? Zentrale Ergebnisse des Zürcher Interventions- und Präventionsprogramms an Schulen (zipps), Psychologie und Erziehung, 34, 18-25.
Sanders, M.R., Ralph, A., Sofronoff, K., Gardiner, P., Thompson, R., Dwyer, S., & Bidwell, K. (2008). Every Family: A population approach to reducing behavioral and emotional problems in children making the transition to school. Journal of Primary Prevention, 29, 197-222.
Kim, J. H.; Hahlweg, K.; Schulz, W. (2021): Early childhood parenting and adolescent bullying behavior: Evidence from a randomized intervention at ten-year follow-up. In: Social science & medicine (1982) 282, S. 114114. DOI: 10.1016/j.socscimed.2021.114114.
Sanders, M. R., Kirby, J. N., Tellegen, C. L., Day, J. J. (2014). The Triple P-Positive Parenting Program: A systematic review and meta-analysis of a multi-level system of parenting support. Clinical Psychology Review, 34 (4), 337-357 (This was a systematic review and meta-analysis of over a hundred studies covering more than 16,000 families.)
Prinz, R.J., Sanders, M.R., Shapiro, C.J., Whitaker, D.J., & Lutzker, J.R. (2009). Population-based prevention of child maltreatment: The U.S. Triple P system population trial. Prevention Science, 10(1), 1-12. sowie Prinz, R.J., Sanders, M.R., Shapiro, C.J., Whitaker, D.J., & Lutzker, J.R. (2016). Addendum to „Population-Based Prevention of Child Maltreatment: The U.S. Triple P System Population Trial”. Prevention Science, 17, 410-416.
Effects of parent management training programs on disruptive behavior for children with a developmental disability: A meta-analysis. (2015) Skotarczak, L. & Lee, G.K. Research in Developmental Disabilities, 38, 272-87.
Whittingham, K., Sofronoff, K., Sheffield, J., & Sanders, M.R. (2008). Stepping Stones Triple P: An RCT of a parenting program with parents of a child diagnosed with an Autism Spectrum Disorder. Journal of Abnormal Child Psychology. 37(4), 469-480
Triple P wurde in vielen unterschiedlichen Kulturen aus aller Welt getestet und seine Wirksamkeit bestätigt. Hier einige Beispiele:
Leung, C., Sanders, M.R., Ip, F., & Lau, J. (2006). Implementation of Triple P – Positive Parenting Program in Hong Kong: Predictors of program completion and clinical outcomes. Journal of Children’s Services, 1(2), 4-17.
Leung, C., Sanders, M.R., Leung, S., Mak, R. & Lau, J. (2003). An outcome evaluation of the implementation of the Triple P - Positive Parenting Program in Hong Kong. Family Process, 42(4), 531-544.
Turner, K.M.T, Richards, M., and Sanders, M.R. (2007). Randomised clinical trial of a group parent education program for Australian Indigenous families. Journal of Paediatrics and Child Health, 43(6), 429-437.
Tehrani-Doost, M., Shahrivar, Z., Gharaie, J.M., & Alaghband-Rad, J. (2009). Efficacy of positive parenting on improving children’s behavior problems and parenting styles. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 14(4), 371-379.
UNESCO Child and Family Research Centre evaluation of Triple P in Ireland (funded by The Atlantic Philanthropies). An evaluation of Triple P in the Irish Midlands from 2010—2013. Weitere Informationen sind hier verfügbar: www.childandfamilyresearch.ie
Matsumoto, Y., Sofronoff, K. & Sanders, M.R. (2007). The efficacy and acceptability of the Triple P-Positive Parenting Program with Japanese parents. Behaviour Change, 24(4), 205-218.
Bodenmann, G., Cina, A., Ledermann, T. & Sanders, M.R. (2008). The efficacy of the Triple P-Positive Parenting Program in improving parenting and child behaviour: A comparison with two other treatment conditions. Behavior Research and Therapy, 46(4), 411-427.